Kategoriat
mobiili

Mobiilipelit pesevät PC:t ja konsolit – uusia peliyhtiöitä perustetaan vauhdilla

PC:t ja konsolit ovat pitkään hallinneet pelimarkkinoita, mutta viime aikoina niiden suosiossa on tapahtunut selvä muutos. Nykypelaaja liikkuu enemmän paikasta toiseen, ja peli-istuntoja saattaa olla useita, mutta ne ovat kestoltaan aiempaa lyhyempiä. Keskimääräinen peliaika voi olla 1–10 minuuttia päivässä, kun muut pelit lähentelevät 30–60 minuuttia. Kulutustottumuksissa ja muussa käytöksessä tapahtuneet muutokset ovat luoneet markkinaraon, johon yksinkertaiset mobiilipelit ovat iskeneet. Mobiilipeleistä on tullut massatuote, jota tehdään liukuhihnalta mahdollisimman nopeasti ja halvalla.

Liiketoimintamallina nopeus, keveys ja vaivattomuus

Mobiilipelit ovat nosteessa, koska eivät tarvitse yhtä pitkää tuotekehittelyä ja valmistelua kuin markkinajohtajiksi nousseet PC- ja konsolipelit. Uudet Call of Duty tai Grand Theft Auto -julkaisut ovat vaatineet satojen ammattilaisten työpanoksen, kun taas Candy Crushin tekemiseen riitti kourallinen työntekijöitä. Ajallisesti konsoli- ja PC-pelien kehityksessä kuluu jopa vuosia – mobiilipeleissä kesto voidaan laskea viikoissa ja kuukausissa.

Mobiilipelit ovat harvoin mitään tiettyä sarjaa, ja niiden tarinankaari voi olla hyvinkin yksinkertainen. Erinomaisen esimerkin tarjoavat niin kutsutut hyperkasuaalipelit, joissa pelaajan tehtävänä on useimmiten ohjata ruudulla olevia objekteja. Helix Jumpissa kohteena on pomppiva palo, jota ei saa päästää osumaan sen puhkaiseviin piikkeihin.

Valmistus-, markkinointi- ja levityskustannukset ovat matalat, ja pelit on nopeasti ladattu pelaajien tableteille ja älypuhelimille virallisten sovelluskauppojen, kuten Google Playn ja App Storen, kautta. Mobiilipeli voi olla ilmainen, mutta sisältää monia erilaisia mainoksia tai mahdollisuuksia käyttää oikeaa rahaa. Ansaintalogiikka ei enää nojaa pelin myyntilukuihin, vaan peli toimii uudenlaisena kauppapaikkana erilaisille lisäpalvelulle.

Osa videopelien valmistajista on hypännyt samaan veneeseen pää kolmantena jalkana. Esimerkiksi Microsoft Windowsilla, Xbox Onella ja PS4:llä saatavilla ollut PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) on nykyään saatavilla myös mobiiliversiona iOS ja Android-laitteille.

PC- ja konsolipelien valmistajien lisäksi myös nettikasinot ovat huomanneet mobiilipelien suosion kasvun, ja jokainen uusi kolikko-, kasino- ja livepeli on rakennettu HTML5-alustalle, josta sitä on mahdollista pelata mobiililaitteella suoraan kasinolla ilman erillisitä sovellusta.

Ilman rekisteröitymistä-kasinot vievät tämän pisimmälle, sillä maksuliikennekin hoituu suoraan kännykästä. Talletus ja voittojen kotiutus näiltä nettikasinoilta onnistuu pankin sovelluksen kautta.

Ei tiettyä kohderyhmää tai -yleisöä

Kenties suurin muutos on osunut pelien kohderyhmiin. Eri PC- ja konsolipelien asiakaskunnat ovat edelleen selkeät, kun taas mobiilipelit tuntuvat oikaisevan markkinatutkimusvaiheen ohi hippulat vinkuen. Pelit kohdennetaan ”kaikille” ja samalla ei kenellekään, ja pelivalistajat luottavat yleisön lyötävän ne ilman sen kummempaa ohjausta.

Mikä merkittävintä – strategia tuntuu toimivan. Reaktionopeutta, logiikkaa ja koordinaatiokykyä testaava Flappy Dunk ei loppujen lopuksi ole kuin siivekäs koripallo, jota on ohjattava ilmassa leijuvien renkaiden läpi. Yksinkertaisuus puree kaikenlaisiin pelaajiin leimaamatta peliä mihinkään kategoriaan. Jujuna ovat eri tasot ja saavutukset. Mitä enemmän pisteitä pelaaja saa, sitä paremmin hän voi tuunata pallosta mieluisensa. Erilaisia haasteita riittää jokaiselle päivälle ja muiden pelaajien pistetaulukot ajavat jatkamaan eteenpäin.

Koska mobiilipelit ovat nopeita, helppoja ja halpoja tehdä, ne voivat heittää kolikkoa ilmaan ja kokeilla, mikä trendaa ja mikä ei. Markkinoille syydetään lähes mitä tahansa, ja katsotaan sitten kuinka käy.

Raha piilee mainoksissa

Mobiilipelien hienous piilee siinä, ettei niiden valmistamiseen tarvita suurta koneista ja miljoonabudjettia. Pienet studiot ja itsenäiset pelinkehittäjät pääsevät näyttämään niissä kyntensä, ja jos pelistä tulee suosittu, on tuloja tiedossa sekä pelin lataamiskerroista että pelin sisällä pyörivistä mainoksista. Pelaajakohtainen mainostulo voi olla 0,10 euroa, mutta kun saman mainoksen näkee yli miljoona käyttäjää, puhutaan jo merkittävistä summista.

Osa mobiilipeleistä hankkii mainostuloja viekkaasti antamalla pelaajalle lisää elämiä, peliaikaa tai kuvitteellista valuuttaa mainosten katselua vastaan. Pelaajalle yhden tai kahden mainoksen katsominen on pieni vaiva siitä, että peliä pääsee pelaamaan vielä hetken lisää.

Ovatko mobiilipelit hitti vai huti?

Osa pelialan ammattilaisista pitää mobiilipeli-ilmiötä pelialan kuplana, jonka voi odottaa puhkeavan enemmin tai myöhemmin. Toiset puolestaan harmittelevat mobiilipelien laadun laskua ja kiirettä, jolla kova kilpailu laitta asioita tekemään. Peliyhtiöitä laitetaan pystyyn lisätulojen toivossa, mutta moni startup joutuu sulkemaan ovensa muutaman kuukauden jälkeen.

Toisaalta päinvastaisia kertomuksiakin on, ja esimerkiksi Helix Jumpin ja Flappy Dunkin takana ranskalainen peliyhtiö Voodoo on noussut miljardiyhtiöksi parissa vuodessa. Mobiilipelien suosio selittyy myös sillä, etteivät kaikki pelaajat omista tehokasta pc:tä tai konsolia. Sen sijaan puhelin ja riittävä nettiyhteys löytyy syrjäisemmistäkin paikoista. Etenkin 5G-verkon yleistymisen uskokaan lisäävän netissä ja sitä kautta myös mobiilissa pelaamista merkittävästi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *